TARIKH: 4 MAC 2015
MASA: 3.00-4.00 PETANG
TEMPAT : KELAS MASING-MASING
TINDAKAN: Semua
guru kelas (dibantu oleh guru lain seperti jadual 1.0) perlu menerangkan
Objektif serta kepentingan PdP Abad ke-21 kepada pelajar pada tarikh diatas.
Guru juga perlu menerangkan penggunaan “tools” dalam PdP Abd Ke-21 pada
pelajar. Pelajar perlu berkumpul
mengikut persatuan/kelab masing-masing mengisi kehadiran dan aktiviti untuk
direkodkan terlebih sebelum bergerak ke kelas.
AJK:
BIL
|
KELAS
|
GURU KELAS
|
GURU PEMBANTU
|
1
|
1 IBNU SINA
|
PN SURYATI BT MOHAMED
KASIM
|
PN ZURAIDAH BT SETHU
GHANI
|
2
|
1 IBNU KHALDUN
|
EN NADZMI IKRAM
|
PN KHAMISAH ASURA ,
USTAZ HAMDAN
|
3
|
2 IBNU SINA
|
PN NORSIAH
|
CIK JAMILAH
|
4
|
2 IBNU KHALDUN
|
EN NOORAJLA
|
USTAZAH SOFIYYAH, EN
MOKHTER
|
5
|
3 IBNU SINA
|
PN ZURAIDA
|
PN SUHAIDAH
|
6
|
3 IBNU KHALDUN
|
USTAZAH NORHASLINDA
|
EN ABD IDZEHAN
|
Jadual 1.0: Senarai nama guru kelas
dan guru pembantu untuk Program Pendedahan Abad ke-21
Bil
|
Perkara
|
Penerangan
|
1
|
Apa itu PdP Abad
ke-21
|
Selaras dengan
kemajuan teknologi di seluruh dunia, maka sektor pendidikan harus seimbang
dengan perkembangan abad ke-21 agar tidak ketinggalan dengan Negara lain. PdP
abad ke-21 ialah PdP yang lebih moden, futuristik, lebih banyak kaedah menarik dan kreatif.
|
2
|
Ciri-ciri
|
1) Berpusatkan
pelajar-pelajar berperanan penting, guru sebagai pembimbing. Meletakkan minat
pelajar sebagai keutamaan
2) Penggunaan
Komputer-ALat penting dalam pdp abad ke-21
3) Pembelajaran
secara aktif sama ada bersama rakan atau menggunakan komputer
4. Pembelajaran
kendiri-kelas masih berfungsi menggunakan pelbagai aras pembelajaran
5) Persekitaran yang
kondusif tidak terlalu sesak tetapi selesa
6) Pelajar faham dan
mematuhi arahan-pembelajaran dirancang teliti dan tersusun ada peraturan
kelas, prosedur dan notis di tampal di ruang khas dan pelajar berada di
landasan yang betul
7) Saling menghormati
antara guru dan pelajar, murid dengan murid. Guru menggalakkan pelajar yakin
dan menghargai pendapat mereka pelajar juga belajar bekerjasama dan
menghormati rakan
8) Pelajar
bertanggungjawab terhadapat pelajaran mereka sendiri
9) Penilaian
berasaskan pencapaian. Tidak terikat dengan bentuk ujian sahaja.
10) Pembelajaran
kolaboratif sangat sesuai dan berkesan
|
No comments:
Post a Comment