Sunday, March 8, 2015

PROJEK KELAS PDP ABAD KE-21

GOTONG ROYONG PDP ABAD KE 21

TARIKH: 4 MAC 2015
MASA: 3.00-4.00 PETANG
TEMPAT : KELAS MASING-MASING

TINDAKAN:  Semua guru kelas (dibantu oleh guru lain seperti jadual 1.0) perlu menerangkan Objektif serta kepentingan PdP Abad ke-21 kepada pelajar pada tarikh diatas. Guru juga perlu menerangkan penggunaan “tools” dalam PdP Abd Ke-21 pada pelajar.  Pelajar perlu berkumpul mengikut persatuan/kelab masing-masing mengisi kehadiran dan aktiviti untuk direkodkan terlebih sebelum bergerak ke kelas.


AJK:

BIL
KELAS
GURU KELAS
GURU PEMBANTU
1
1 IBNU SINA
PN SURYATI BT MOHAMED KASIM
PN ZURAIDAH BT SETHU GHANI
2
1 IBNU KHALDUN
EN NADZMI IKRAM
PN KHAMISAH ASURA , USTAZ HAMDAN
3
2 IBNU SINA
PN NORSIAH
CIK JAMILAH
4
2 IBNU KHALDUN
EN NOORAJLA
USTAZAH SOFIYYAH, EN MOKHTER
5
3 IBNU SINA
PN ZURAIDA
PN SUHAIDAH
6
3 IBNU KHALDUN
USTAZAH NORHASLINDA
EN ABD IDZEHAN

Jadual 1.0: Senarai nama guru kelas dan guru pembantu untuk Program Pendedahan Abad ke-21



Bil
Perkara
Penerangan
1
Apa itu PdP Abad ke-21
Selaras dengan kemajuan teknologi di seluruh dunia, maka sektor pendidikan harus seimbang dengan perkembangan abad ke-21 agar tidak ketinggalan dengan Negara lain. PdP abad ke-21 ialah PdP yang lebih moden, futuristik,  lebih banyak kaedah menarik dan kreatif.
2
Ciri-ciri
 
1) Berpusatkan pelajar-pelajar berperanan penting, guru sebagai pembimbing. Meletakkan minat pelajar sebagai keutamaan
 
2) Penggunaan Komputer-ALat penting dalam pdp abad ke-21
 
3) Pembelajaran secara aktif sama ada bersama rakan atau menggunakan komputer
 
4. Pembelajaran kendiri-kelas masih berfungsi menggunakan pelbagai aras pembelajaran
 
5) Persekitaran yang kondusif tidak terlalu sesak tetapi selesa
 
6) Pelajar faham dan mematuhi arahan-pembelajaran dirancang teliti dan tersusun ada peraturan kelas, prosedur dan notis di tampal di ruang khas dan pelajar berada di landasan yang betul
 
7) Saling menghormati antara guru dan pelajar, murid dengan murid. Guru menggalakkan pelajar yakin dan menghargai pendapat mereka pelajar juga belajar bekerjasama dan menghormati rakan
 
8) Pelajar bertanggungjawab terhadapat pelajaran mereka sendiri
 
9) Penilaian berasaskan pencapaian. Tidak terikat dengan bentuk ujian sahaja.
 
10) Pembelajaran kolaboratif sangat sesuai dan berkesan



















No comments:

Post a Comment